חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

בית ראשון בית שני - הסבר המושג

בית המקדש שבירושלים

בית המקדש הראשון נבנה בירושלים על ידי שלמה המלך, ועמד על תלו יותר מ- 400 שנה. המקדש היה מקום הפולחן המרכזי, הקריבו בו קרבנות, העלו אליו את הביכורים, ועלו אליו לרגל בשלושת הרגלים (פסח, שבועות וסוכות). בית המקדש נחרב בידי נבוכדנצר מלך בבל בשנת 586 לפני הספירה, לאחר שצדקיהו מלך יהודה לא סר למרותו ומרד בו. רוב העם הוגלה לבבל. בית המקדש השני נבנה כ- 70 שנה לאחר חורבן הבית הראשון, על ידי גולי בבל (עליית "עזרא ונחמיה"), ששבו לירושלים לאחר שקיבלו רשיון מכורש מלך פרס. בית המקדש השני עמד על תלו כ- 580 שנה. (לשיטת חז"ל - רק 420 שנה). בתקופת המלך הורדוס, בסוף המאה הראשונה לפני הספירה, בית המקדש הגיע לשיא פארו ונחרב על ידי טיטוס הרומאי בשנת 70 לספירה, בעקבות המרד הגדול.
המקום שעליו עמדו בית המקדש הראשון והשני נקרא הר המוריה או "הר הבית". הכותל המערבי הוא הקיר המערבי של החומה שהקיפה את שטח הר הבית.


הערות לערך:
שם המעיר: ישראל ספרא
הערה: ברצוני לדעת איך אפשר לומר להבית שני עמד 580 שנה. אם ידוע לנו מהתורה שתאריך יציאת מצרים בשנת ב' אלפים תמ"ח 2448. ושהבית הראשון נבנה אחר 480 שנה כמו שכתוב במלכים דהיינו בשנת ב' אלפים תתקכ"ח 2928. וידוע לנו תאריך חורבן בית שני בשנת ג' אלפים תתכ"ח 3828. יוצא שבין בניין בית ראשון לחורבן בית שני היה 900 שנה בדיוק. ואם בית שני עמד 580 שנה יצא הרבה יותר.
מקור ההערה: ידע אישי


שם המעיר: אפרים צורף
הערה: בס"ד
הדעה המקובלת בקרב עדות הספרדים, היא שחורבן הבית היה בשנת 68 ולא בשנת 70; בשנת ג'תתכ"ח למנין שאנו מונים.


מקור ההערה: ידע אישי ולוחות השנה של הוצאת בקאל.


שם המעיר: יהושע דוד אלישיב
הערה: תגובה לישראל ספרא:
אכן יש אי התאמה בין הספירה היהודית לספירה הכללית


שם המעיר: רחמים שר שלום - תשובה לאפרים צורף
הערה: טעותם של הספרדים נובעת מהבנה לא נכונה של מניין השנים בסדר עולם. בסדר עולם נאמר שהבית השני חרב בשנת ג' אלפים תתכ"ח. אבל צריך לדעת שהמניין בסדר עולם הוא שנתיים מאוחר יותר מהמניין הנהוג היום. הסבר לדברים ניתן למצוא בספר "שערים ללוח העברי" בעמ' 161


שם המעיר: נריה קליין
הערה: "רוב העם הוגלה לבבל" - טענה זו לא נכונה.
על פי ירמיהו נ"ב, רק 832 נפש הוגלו בחורבן הבית. בכל ההגליות לבבל גם יחד הוגלו לפי ירמיהו רק כמה אלפים בודדים.
אין מידע אחר בתנ"ך שסותר את זה, למיטב ידיעתי.
מקור ההערה: תנ"ך.


שם המעיר: לירן
הערה: תגובה לנריה קליין.
ע"פ ספר ירמיהו רוב העם הוגלה...
כיוון שבתקופתו נשארו רק שבט יהודה בארץ שהם בעצמם אלפים בודדים.
נשארו בא"י לאחר החורבן שארית הפליטה של עמ"י בהנהגתו של גדליה.
כל עמ"י הוגלה הרבה לפני ספר ירמיהו. ולכן שהוגלו ע"י נבוכדנצר רק אלפים בודדים זה אומר רוב עמ"י שהיה בירושלים/יהודה.
ממליצה ללמוד טוב לפני שמעירים :)

מקור ההערה: תנ"ך


שם המעיר: רבי חנוכה בן משה הלוי
הערה: שנת 70 היא השנה הנכונה.
המסורת המדברת על שנת 68 ייסודה בחוסר הבנה של האחרונים את דברי הרמב״ם.
מקור ההערה: הי״ד החזקה הלכות שמיטה ויובל פרק י הלכה ד


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן







ספרים בטקסט מלא
רומי בירושלים