לדף
ראשי
במה מדליקין
הפרק השני במסכת שבת. נאמר בבית הכנסת בערבית של ליל שבת, והמנהג הזה הוא מתקנות הגאונים. הטעם לאמירתו הוא, כדי להזכיר את החובה להדליק נר שבת, ומפני המזיקים. במה מדליקין - פרק שני במסכת שבת. אומרים אותו בבית הכנסת בערבית בליל שבת. משנה מסכת שבת פרק ב שלשה דברים צריך אדם לומר בתוך ביתו ערב שבת עם חשכה עשרתם ערבתם הדליקו את הנר ספק חשכה ספק אין חשכה אין מעשרין את הודאי ואין מטבילין את הכלים ואין מדליקין את הנרות אבל מעשרין את הדמאי ומערבין וטומנין את החמין: המנהג הזה הוא מתקנת הגאונים, המקור הראשון לכך הוא בסדר רב עמרם גאון: "ולאחר שמקדשין בביהכ"נ (בליל שבת) אומר פרק אחד ממסכת שבת, וזה פרק "במה מדליקין", עד סוף פרקא. אמר ר' חנינא וכו' ואומר קדיש" (דף כ"ו.).שני טעמים לאמירת "במה מדליקין": אחד - כדי להזכיר הדלקת הנר (מחזור ויטרי 84). נר שבת הוא משום שלום בית, ולכן הוצרך להזהיר עליו ביותר (ספר "המנהיג" לאבן ירחי). לכן יפה עושים בקהילות רבות לאמרו בין מנחה לערבית, כי קריאתו לאחר ערבית מה תועיל, כי אז לא יוכל לתקן הפתילות והנרות (אבודרהם); השל"ה בסדורו הקדים במה מדליקין לקבלת שבת, ואמר שכן נכון, ובסדור יעב"ץ אומר שיש לאמרו לפני קבלת שבת כמנהג הספרדים. הטעם השני - מפני סכנת המזיקים, שבתי כנסיות שלהם היו בשדות, ותקנו אותו בשביל בני אדם שמאחרים לבוא, שיסיימו תפילתם בעת שהקהל אומר "במה מדליקין". ולכן אין אומרים אותו ביו"ט שחל בע"ש. יש קהילות (חוץ מן פפד"מ) שדוחים אותו גם ביו"ט שחל בשבת, מפני שאז אין מאחרים לבוא וממהרים לצאת מן טרדות החג. טעם זה אמרו בגמרא על ברכת מגן אבות, שתקנו ברכה אחת מעין שבע בשביל הש"ץ (שבת כ"ד עי' רש"י). רב עמרם גאון נותן טעם זה לאמירת קדיש, ואומר: "והאי קדושתא דתקינו רבנן משום סכנה דבי שמשי דשכיחי מזיקין, |
|