חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

פרשת טיסה אסלאר

עלילת דם בהונגריה בסוף המאה ה- 19

פרשת טיסה אסלאר התחילה - כמו יתר פרשות עלילת הדם - באביב, חודש חג הפסח.

היה זה בקומיטאט (מחוז) טופ ולץ' בהונגריה. ביום 1.4.1882 נעלמה מן הכפר טיסה אסלאר נערה בת 14 בשם אסתר, בתה של האלמנה סולימוסי.

האנטישמיות הייתה נפוצה באותם הימים בהונגריה, ובעל האחוזות באותה הסביבה, הבארון פון אונודי, היה בין מנהיגי האנטישמים בפרלמנט ההונגרי. עוד שנתיים לפני העלמה של אסתר סולימוסי ארגנו אונדוי, איסטוצי וידידיהם תנועה אנטישמית ענפה. הם יסדו בשנת 1880 כשמונים סניפים ואגודות במחזות השונים, ובשם התנועה הזאת הופיעו בפרלמנט בתביעה, לבטל את שוויון הזכויות של האזרחים היהודים, לאסור על יהודים מהגרים, אשר באו מרוסיה במספר רב, להשתקע בהונגריה ולהגביל עד למינימום את זכויות החופש, התנועה והתיישבות בהונגריה. נאמר אז בבית הנבחרים בבודפשט, בעיתונות ובנאומי האסיפות, כי היהודים, אשר היוו בהונגריה אז כ- 4 אחוזים בכלל האוכלוסייה, עלולים להשתלט על הנוצרים. אונדוי אפילו הרחיק לכת בנאום בפרלמנט בהזהירו את העולם כולו מפני היהודים. הוא טען, כי שלוש מאות מליוני הנוצרים חייבים להתגונן נגד מזימות ההשתלטות מצד שמונת מיליוני היהודים.

היה זה בקרבת אחוזתו של אותו אונדוי, הידוע כצורר יהודים, שהצעירה בת ה- 14 נעלמה. ללא ספק יזם או לפחות השתתף אונדוי בהפצת החשדות, שהצעירה נפלה קרבן לרצח דתי. נמצאו עושי דבריו של הפריץ, אשר החשידו יהודים אחדים ברצח, וביניהם את שמש בית הכנסת יוסף שארף. בשמועות הדגישו שאסתר הייתה צריכה לעבור בדרכה לא הרחק מבית הכנסת, ושבתוך בית הכנסת נפגשו אז פרנסי הקהילה ביחד עם השמש יוסף שארף, כדי להחליט על מינוי שוחט חדש. הפיצו שמועה, כאילו הילדה, לאחר שנמשכה בערמה לבית הכנסת, הוחזקה כיממה במרתף הבית לפני שנשחטה.

שונאי ישראל הצליחו לשדל את בנו בן ה- 14 של שארף, מוריץ, ואת אחיו בן ה- 5, להעיד נגד אביהם ונגד יהודים נוספים. מוריץ טען, שראה בבירור דרך סדק בדלת בית הכנסת ודרך חור המנעול, כיצד השוחט סלומון (שלמה) שוארץ שחט את הנערה.

במשך חדשים אחדים לא מצאו בשום מקום את עקבות הנערה או את גופתה ואף לא חלק מבגדיה. ביום 18.6.1882 משו דייגים ממימי הנהר טייס גופת נערה כבת 14, והניחו כי זו גופת הנעדרת; אך אמה של אסתר סולימוסי דחתה בתוקף רב את זהות הגופה עם ילדתה. אי אפשר היה כבר להכיר את פני הגופה, אך היא הייתה לבושה בבגדי אסתר הנעלמת ולא נראו בה כל סימני אלימות או אונס, ולא כל שכן סימני שחיטה. האנטישמים השיבו שהיהודים הלבישו את בגדי אסתר לצעירה אחרת, אשר נפטרה בבית החולים, כדי לטשטש את עקבות הפשע.

החוקרים השתמשו בתחבולות ובעינויים, על מנת לסחוט הודאה ולהכריח את היהודים להפליל את חבריהם. את בני השמש שארף לקחו למשפחות נוצריות, ששם השפיעו עליהם להעיד נגד הוריהם.

העיתונות האנטישמית ניצלה את המקרה להסתה, ובימים 28 ו- 29 בספטמבר 1882 פרצו פרעות נגד היהודים בפרסבורג, בירת סלובקיה, שהייתה ששייכת אז להונגריה. גם מחוץ להונגריה היו הדים נרחבים לפרשה זו. אישים דגולים, וביניהם ויקטור הוגו וההיסטוריון הצרפתי ארנסט רנאן מחו נגד העלילה. אך כל השתדלויות אנשי האינטלגנציה לא הועילו. גם קולומאן טיסא הליברלי, אשר היה מ- 1875 עד 1890 ראש ממשלת אוסטריה, המשפטן והמדינאי לאיוש לודויג קושוט ובנו פרנץ קושוט, אז מנהיג מפלגת העצמאות ההונגרית, ניסו לשווא לדכא את גל האנטישמיות, למרות שהיו האישים הבולטים והפופולריים ביותר בהונגריה. הם דחו את עלילת הדם בפומבי כשקר מתועב. בבית הנבחרים התקיימו ויכוחים סוערים, בהם הורגשה היטב השפעת הפרסומים האנטישמיים.

ביום 19 ביוני 1883 הובאו 15 יהודים בפרשת טיסה אסלאר למשפט פומבי בפני בית הדין המחוזי בנירגיהאזא. הקטגור האשים ששה מהם בקנוניה לחטיפתה של אסתר סולימוסי, ארבעה בהשתתפות ברצח, וחמשה בהגשת עזרה לביצוע הפשע. על הנאשמים לימדו סנגוריה בעיקר עורכי הדין ד"ר קארול אטבש וד"ר הוימאן. בית המשפט מצא בביקורו במקום, כי עדותו של מוריץ שארף לא יכלה להיות נאמנה לאמת, כי דרך מנעול הדלת ודרך הסדק בדלת כלל אי אפשר היה לראות את אותו חלק של אולם בית הכנסת, בו על-פי דברו של העד הצעיר התרחש הפשע. עדותו של מוריץ בן ה- 14 נגד אביו נפסלה וגם כל יתר העדויות נגד הנאשמים נתבדו.

ביום ה- 33 של המשפט, הוא ה- 3 באוגוסט 1883, הוכרז פסק-הדין : כל הנאשמים זוכו מן ההאשמה. בפסק הדין המנומק הדגיש בית המשפט, כי האשמת הרצח הייתה בלתי מבוססת לחלוטין, והדגיש במיוחד, שרצח מטעמים דתיים יהודיים אינו קיים כלל. הקטגוריה הגישה ערעור, אך אף בערכאה האחרונה זכו הנאשמים, ביום 4 באפריל 1884, ע"י בית המשפט העליון.

את התרחשויות טיסה אסלאר עיבד המשורר הסופר הציוני ארנולד צוייג במחזה. סרט עפ"י המחזה הוצג בארצות רבות, ביניהן גם בישראל.


מקור הערך: על פי מאיר פרבר, הילזנר וטיסה אסלר, מחניים קי"א, עמ': קכד-קלא

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
עלילת דם


נושאים קרובים באתר דעת
עלילות דם