חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

אידאליזם טרנסצנדנטי

שניים מתייחסים למושג זה:
קאנט טען שיש להבחין בין המציאות כפי שאנו מכירים אותה, המכוננת על ידי מבני התודעה שלנו, לבין "הדבר כשלעצמו". על המציאות כפי שהיא איננו יודעים דבר, כיוון שאיננו יכולים לחרוג מגבולות התודעה, ואולם המציאות שאנו מכירים מכוננת על ידי המבנים האפריוריים של זמן, חלל וקטגוריות כגון: סיבתיות ואחרות. קאנט מכיר גם ברשמים שאנו מקבלים מהעולם באמצעות התחושות (התודעה ריקה וזקוקה לרשמים הבאים מבחוץ, אותם היא מסדרת בהתאם למבנה האפריורי שלה).

קאנט מבצע אידיאליזם לעולם החיצוני: אידיאליזם טרנסצנדנטי. ע"י אידיאליזם טרנסצנדנטי קאנט יכול להוכיח טענות סינתטיות אפריוריות כלומר –תכונות שהתודעה יצרה ללא תלות בניסיון אבל שמתארות את העולם הממשי את העולם הריאליסטי

הוסרל התייחס גם הוא למושג זה. לתפיסתו, בתודעה טמונים מבנים בסיסיים מראש (אפריוריים) המכוננים את אפשרות הידיעה שלנו. משמע, מעצבים את תפיסתנו את האובייקטים שבעולם ואת עצמנו. כמו קאנט, גם הוסרל אינו מכחיש קיומו של עולם מחוץ לתודעה. הוא אף טוען שניתוחו הפילוסופי מכונן את מעמדו האובייקטיבי של העולם.


מקור הערך: טלי וולף, על האמונה, ירושלים 2005

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן