חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

דמשק

אחת הערים העתיקות ביותר בארצות המזרח

מקומה ושמה
דמשק כעיר בפרשת דרכים
יהודים בדמשק
מימי השלטון הפרסי ועד חורבן הבית
בימי הביניים
תחת שלטון בית אומיה
במאה התשע עשרה
דמשק כיום
דמשק המקראית

מקומה ושמה
דמשק נמצאת כ-80 ק"מ מהים התיכון מאחורי הרי מול הלבנון על רמה שגובהה כ- 680 מ' מעל פני הים. העיר העתיקה בנויה בגדה הדרומית של נהר ברדה או כפי שכונה בתנ"ך אבנה (אמנה) אך כיום העיר מתפרשת על שתי גדות הנהר. העיר ממוקמת בדרום סוריה לא רחוק מהגבול הלבנוני וגם מזה הישראלי. למיקום הגאוגרפי של דמשק היה תפקיד חשוב בהפיכתה לעיר חשובה.

אחת הערים העתיקות ביותר בארצות המזרח, מרכז ממלכת ארם, הנזכרת בדברי ימי אברהם אבינו במלחמתו עם כדרלעומר בראשית האלף השני לפני הספירה. כיום: בירת סוריה

דמשק, בירת ארם בימי קדם ו"עין המזרח" בתקופת האיסלם, הידועה בשמה הערבי: שאם (קיצור השם: א שאם שאריף = דמשק הקדושה) ובשמה האירופי (הוא גם השם התלמודי): דמסקוס, יושבת בבקעה דשנה ופוריה לרגלי שלוחות החרמון ומול הלבנון, ממזרח. היא רחוקה 144 ק"מ מבירות, בירת הלבנון, ו- 206 ק"מ מירושלים. יתכן שעל שום מימיה הרבים ניתן לה השם דמשק, שגם לפי צורתו האשורית ( Di-mashqi) בא להורות על השקאה ושפע של מים.

דמשק כעיר בפרשת דרכים
דמשק שימשה מאז ומעולם פרשת דרכים לשלשת נתיבי המסחר החשובים ביותר במזרח הקדום: המערבית הפונה אל הים הגדול, ומשם למצרים, היא "דרך הים" שבישעיהו; הדרומית, היורדת דרך עבר הירדן לחצי האי ערב; המזרחית, העוברת דרך מדבר סוריה אל ארצות הפרת, ומגיעה כיום עד בגדד.

העיר מהוללת במקרא בעושרה הרב (חזאל הביא מנחה לאלישע מ"כל טוב דמשק משא ארבעים גמל"), והנביא יחזקאל מונה אותה בין סוחרי צור "רוכלת העמים": "דמשק סוחרתך... ביין חלבון וצמר צחר". גם בימינו נחשבה דמשק למרכז התעשיה במזרח, והיא הצטיינה ביחוד באריגת ה"דמשתיק" לתעשית וילונות יקרים, בפיתוחי עץ, במתכות עדינות ובחקיקת קישוטים מזרחיים (ערביסקות) מעבודת יד שהיו יחידים בעולם כולו. בשנים האחרונות נעלמה מלאכת כפים נאה זו, ואת מקמה לקחה התעשיה הקלה החדישה של אריגים פשוטים, סיגריות, שימורים ומני מתיקה.

דמשק יושבת על גבול מדבר סוריה, והיא בעצם טבעה עיר מדברית. הודות לנהרותיה הגדולים אמנה ופרפר, היורדים מהרי מול הלבנון ומתחלקים לפלגים רבים המרווים אותה בשפעת מימיהם, היתה לנוה מדבר. העיר מהוללת בפי בני קדם בתנובתה הרבה, בגניה הנפלאים ובפרדסיה היפים העוטרים אותה "מהלך 15 מילין לכל צד". פלגים אלה זורמים לאגמים במרחק שש שעות מן העיר מזרחה, ומפרידים בין המדבר הלוהט לבין עיר הגנים ("גן עדן תחתון" בפי הערבים). העיר משמשת גם כיום אוצר הפירות והירקות של כל סוריה, ועד מלחמת הקוממיות - גם של ארץ ישראל המערבית.

יהודים בדמשק
ישוב היהודים בדמשק הנו מזמן קדום. אליעזר עבד אברהם המופיע בפרשת לך לך שהיה דמשקאי במקור. אין לדעת אם כבר בימי כיבוש דוד אשר שם נציבים בארם דמשק נאחזו שם יהודים, מכל מקום היו בני ישראל מקיימים יחסי מסחר עם דמשק, ובימי אחאב נתן לו בן הדד לשים חוצות (שווקים למסחר) בדמשק.
בימי שלמה השתלט עליה רזון בן אלידע "ויהי שטן לישראל כל ימי שלמה", ומאז היתה עויינת את ישראל, מציקה לה ונלחמת בה, בהפסקות קצרות, כל הימים עד תקופת שלטונו של ירבעם בן יואש.

בימי מלחמתם של רצין מלך ארם ופקח בן רמליהו מלך ישראל באחז מלך יהודה, עלה תגלת פלאסר השלישי על ארם, ובשנת 732 לפני הספירה כבש את דמשק, הגלה את יושביה, ואת מלכה רצין המית. דמשק חדלה להיות עיר והיתה עיי מפלה. עם זאת, "גדודי ארם" השתתפו עם גדודי כשדים בעליתו הראשונה של נבוכדנאצר על יהודה, ובזה, אולי, עוררו את חמת הנביא ירמיהו להנבא על חורבן דמשק "עיר תהלה, קרית משוש".

מימי השלטון הפרסי ועד חורבן הבית
העיר לא חזרה יותר לעצמאותה, ובתקופת השלטון הפרסי היתה אחד המרכזים הראשיים של האימפריה הפרסית הגדולה. בשנת 333 לפני הספירה הנוצרית נכבשה בידי צבאות אלכסנדר הגדול, שעשה אותה לבירתה העיקרית של סוריה, ונראה שהוא זה אשר תכנן את בנייתה מחדש של העיר; במאה האחרונה שלפני הספירה הנוצרית נכבשה בידי פומפיוס, שהפך את כל סוריה לפרובינציה רומית. הורדוס הגדול הקים בה תיאטרון וגמנסיון, ובימיו ישבו בה יהודים רבים, שהשפעתם בעיר היתה גדולה מאוד, אלא שלא האריכו בה ימים רבים, ובימי חורבן בית שני נרצחו רוב תושביה היהודים.

בימי הביניים
הישוב היהודי בדמשק לא פסק מעולם, ובכל ימי הבינים התקיימו בה קהלות יהודיות גדולות, שכללו בתוכן תלמידי חכמים ובעלי נכסים מרובים. כאשר נפסקה שלשלת הגאונות בא"י לרגלי מסעי הצלה, נחשבו חכמי היהודים בדמשק לראשי הישיבות בא"י. אחד מהם, הרב ישי בן חזקיהו, שהשולטן הרימו בסוף המאה הי"ג למעלת נשיא וריש גלותא, "נתן חתיתו על כל היהודים תושבי ארץ ישראל".

תחת שלטון בית אומיה
ביחוד גדל מספר יהודי דמשק על ידי גולי ספרד, שיסדו בה קהילה יהודית חשובה, וע"י המון חכמי התורה שנמלטו אליה מפחד השלטונות בירושלים ואימת המגפה בצפת. וכך זכתה "דמשק הקדושה", מרכז התרבות האיסלמית ובירת בני אומיה מייסדי הממלכה הערבית, להיעשות מרכז לתורת התרבות האיסלמית, ובירת בני אומיה מייסדי הממלכה הערבית, הפכה מרכז יהודי. היו בה חכמים שעסקו בקבלה - גורי האר"י כרבי חיים ויטאל וחבריו, ובה גר גדול המשוררים בתקופה ההיא רבי ישראל נג'ארה.
בעבר הייתה בדמשק קהילה שומרונית גדולה, אך היא התחסלה במאה ה-17 ובית הכנסת השומרוני עבר לרשותם של היהודים בעיר.


במאה התשע עשרה
אחרי עלילת הדם בדמשק (1840) והטבח שערכו הדרוזים בנוצרים שבהרי הלבנון (1860), עבר מרכז המסחר והתרבות הערבית מדמשק לבירות, ומאז התמעט בה גם מספר יהודיה שעזובה ונדדו לבירות ולמצרים. באוקטובר 1918 נכבשה דמשק בידי צבאות "ההסכמה" (אנגליה, צרפת ורוסיה), והשלטון עליה נמסר לידי צרפת.

דמשק כיום
כיום דמשק היא בירת של מדינת סוריה, אשר על עצמאותה הוכרז בספטמבר 1941. מספר תושביה 300 א' נפש, ברובם המכריע מוסלמים. במפקד של 1919 היה מספר היהודים בה 15 אלף, אבל לאחר התקוממות הדרוזים ב-1925 ברחה מחציתם לארצות אמריקה הדרומית, ומאז הפלישה הערבית לארץ נמלטו יהודי דמשק בהמוניהם לישראל, ובבירת סוריה נשארו מהם רק כ-3000 בלבד. כל יהודים דמשק הם בני העדות הספרדית והמסתערבית, וברובם המכריע היו ישובים תמיד צפופים בתוך 14 הרחובות של הגיטו היהודי העתיק (חרת אל יהוד) וסביבותיו.
כיום יש בדמשק מיעוט יהודי קטן שסובל מעול השלטון הסורי. בדמשק מספר בתי כנסת ובתי ספר יהודים (בעיקר מיסודה של אליאנס- כל ישראל חברים).

דמשק המקראית
דמשק המקראית מכוסה, כנראה, בשפך עצום של שרידים מאוחרים. ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופות שקדמו להלניסטית כמעט ולא נמצאו בה, ולכן משערים שדמשק הנוכחית היא זו שתוכננה ונבנתה בימי אלכסנדר הגדול. אבל דמשק היא אחת הערים המעטות ששמרה על תפארתה קודמים: בצורתה החיצונית ובארחות חייה הרי היא בית נכאת חי, שעל פיו נכיר את אופי המזרח ותכונותיו המיוחדות מלפני אלפים בשנים.

בעמק שבקרבת נהר אמנה, במזרח דמשק, נמצא היכל הדד אלהי דמשק, ומדרום לו מתנשא תל גדול, שעליו עמדה, ככל הנראה, דמשק המקראית.

שלושה קילומטר צפון מזרחית לדמשק נמצא הכפר גו'בר. כפר זה היה אחד הישובים היהודים החקלאיים שבסביבות העיר מימים קדומים, ובו נמצא בית כנסת עתיק על שם אלישע הנביא. לפי מסורת יהודי דמשק משח כאן אליהו את חזאל למלך על ארם ואת אלישע לנביא תחתיו, ועד היום מראים הם שם את האבן שעליה נמשח אלישע ואת המערה שבה ישב אליהו. אל בית הכנסת הזה היו נוהרים לפנים יהודים מסוריה ומארם נהרים להתפלל בו ולקרוא בספרי התורה העתיקים (הכתרים) שהיו שמורים בהיכלו, אך בלחץ הערבים נדלדלו יהודי הכפר ועזבוהו.

בדמשק שמורים שרידים של אחד הבניינים המיוחדים במינם בעולם כולו, והוא בנין בית הכנסת של העיר ההלניסטית העתיקה בסוריה: דורה-או-רופוס שעל הפרת. לפי התאריכים שמצאו חקוקים על קירות בית הכנסת הזה, התפללו בו לאחרונה לפני 1800 שנה, ואח"כ כוסה בעפר ונעלם. בית הכנסת נחשף מתוך חולות המדבר על ידי משלחת ארכיאולוגים מאוניברסיטת יֶיל, הועבר בשלימותו לדמשק, והוקם במקום לא רחוק ממסגד האומיים המפואר.

בית הכנסת בדורה ארופוס – מצגת תמונות



מקור הערך: מעובד על פי פנחס נאמן, אנציקלופדיה גיאוגרפית מקראית, תשכ"ו, וברשות הוצאת יבנה


הערות לערך:
שם המעיר: יעקב כרמי (חביה) מיצפה מיכמנים הגליל המערבי
הערה: שני נהרות עוברים דרך העיר דמשק חאחד ברדה ואל אעוואג" הראשון הוא למעשה זרזיף עלוב אך בחורפים הוא מנקז את מימי הגשמים אל תוך אגן דמשק ומדי חורף מציף את סביבתו הנהר השני הינו נחל צר אך שוצף לאורך כל השנה אך בזרימתו דרך הרובע הנוצרי הוא מזדהם עקב פסולת הענבים הנשפכת אליו מהיקבים שבבעלות הבעלים הנוצרים אך מי השתיה של תושבי דמשק לא באים משני הנהרות האלה אלא ממעיין (אל פיזה)השופע שלרגלי הרי הלבנון
מקור ההערה: אני נולדתי שם!


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן




ערכים קרובים
דרך החוגגים


נושאים קרובים באתר דעת
ארם
דמשק