חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

באר הקר

באר סמוכה לירושלים

"וממלאים מבור הגולה ומבור הגדול בגלגל בשבת, ומבאר הקר ביום טוב" (עירובין פ"י, מי"ד).
באר הקר זו היא באר מנביעה מים, בניגוד ל"בורות" המשמשים לאגירת מים הבאים מן החוץ. למדו זאת מן השם: "אמר ר' נחמן בר יצחק: באר מים חיים, שנאמר (ירמיה ו, ז): 'כהקיר בור (ביר-קרי) מימיה'" (עירובין קד, ע"ב).

העלאת מים מן הבאר בגלגל מלאכה קלה, וקיים חשש שמא יבוא להשקות בהם את גינתו בשבת וביום טוב, על כן אמרו:
"לא כל הבורות הקרות התירו, אלא זו בלבד. וכשעלו בני הגולה חנו עליה ונביאים שביניהם התירו להן" (תוספתא עירובין פ"ח, הכ"ב; בבלי שם קד, ע"ב). בירושלמי שם, כתוב "לא כל הבארות".
מסתבר שבאר הקר זו סמוכה לירושלים, שהרי נאמר: "עלו", "חנו", כלומר שכבר הגיעו לירושלים. שמא ניתן לשער שבאר הקר היא הבאר הגדולה "ביר איוב", שהוא "עין רוגל" המקראית (יהושע טו, ז) בנחל קדרון, סמוך לשילוח ולמקום המפגש עם גי בן הינום, שהיא באר המקירה את מימיה, בניגוד לבורות האגירה של ירושלים. שם גם מקום נרחב לחניה ולהתכנסות המונים.

קיימת גם גירסה: באר חקר, וזוהי איפוא באר שהייתה בחקרה, מצודת ירושלים.


מקור הערך: מעובד על פי: ב"צ סגל, הגאוגרפיה במשנה

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן