חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

יקוב הדין את ההר

קיום הדין ללא פשרות - סנהדרין ו, ב

בהשאלה: יש לקיים את הדין בלא פשרות.
יש מי שסובר, שאסור לדיינים לפשר בין בעלי הדין, אלא עליהם לפסוק את הדין כמות שהוא. לצד דעה זו, יש שסוברים, שקודם שנגמר הדין, מותר לדיינים לעשות פשרה, אם רצו;
ויש הסוברים שמצווה על הדיינים לנסות לפשר בין הצדדים, ורק אם לא עלה הדבר בידם, עליהם לפסוק את הדין.
בתלמוד נאמר, שמידתו של משה רבנו הייתה "יקוב הדין את ההר". לעומתו, אהרן, שהיה אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום בין אדם לחברו, כשהיה שומע שיש סכסוך בין אנשים, היה רודף אחריהם, ומשתדל להגיע לפשרה קודם שיבואו לפניו לדין.

מקור הערך: פרופ' נחום רקובר, ניבי תלמוד, ספרית המשפט העברי תשנ"א


הערות לערך:
שם המעיר: אמנון מדר
הערה: ישנם מצבים של יקוב הדין את ההר.(יהרג ובל יעבור).
ולעומתם יש מצבים שונים בתכלית .
למשל אם דיין מאמין שהוא פוסק נכון ,חייב לפסוק.
אם ישנם ספקות בלבו ולא יחוש שלם עם החלטה כלשהי
עליו לנסות ולפשר בין הצדדים ואף לזכות אדם מחמת הספק.


שם המעיר: נאוה ציפורי
הערה: יש להסביר את המילים: יקוב וההר. לא ברור. יקוב- זה מלשון ליצור נקב, אבל מה זה ההר? למה זה קשור?


שם המעיר: טל לוי
הערה: בהתייחס להערה שלעיל - יקוב מהפירוש להכות ולא לנקב. ז"א שהדין מכה גם את ההר, את החזק ביותר הגדול ביותר והקשה ביותר להכותו.
(מקב=פטיש)


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן