ירושלים עיר דוד מתרחבת והולכת
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

ירושלים עיר דוד מתרחבת והולכת

ירושלים עיר דוד מתרחבת והולכת

אין עוד עיר בעולם שירבו בה עושי במלאכת הבנייה, כמו ירושלים היום. עשרות מומחים-אומנים מצור מפקחים על אלפי פועלים העושים בבנייה בין-החומות ואף גם מחוצה להן, כי לא יכילו החומות את כל העם הנוהרים לבירה.

 

מה הייתה ירושלים עד כה?

 

אמנם עיר קדומה היא ובצורה היא, אך מעולם לא הייתה בירה לארץ כולה, וקטנה הייתה.

 

תולדותיה קדומים:

שמה לוטה ערפל-קדומים. יש אומרים ששורשו ירה-שלם כלומר יסד האל שלם, כשם שרבות הערים בארץ כנען הנקראות על שם אלוהי הארץ הכנענים: בית ירח, בית ענת, בית שמש, בית דגון ועוד. אולם מעניין לציין שלא נמצא עד כה שריד לדמותו של האל הזה בשם שלם, על כן יש אומרים שזה היה אל עליון שלא ציירו לו דמות. הכהן הגדול הראשון הידוע לנו בירושלים הוא מלכיצדק אשר חי לפני שבע מאות שנה והיה בעל בריתו וידידו של אברהם אבינו. אין ספק שהוא היה מן החבירו המפורסמים שאברהם היה מגזעם.

 

אולם בתקופה מאוחרת חודרים העירה מן הצפון חתים וחורים ואח"כ היבוסים, הוא שבט חתי מיוחד.

 

בימי עליית שלטון מצרים לאחר גירוש ההיקסוסים אשר שלטו בעיר, באה ירושלים בתלות מצרים אף כי תמיד יושב בה מלך. אולם חיל מצב מצרי מחיל הכושיתים מצוי בה.

 

בימי יהושע מתייצבת ירושלים בראש ברית עמים נגד בני ישראל. בתנופה ראשונה יהושע כובש אותה אך אינו מחזיק בה מעמד והיא נשארת בידי היבוסי. היבוסים כורתים מפחד בני ישראל ברית עם פלשתים ועל ידי חיבור עם גזר קם חיץ חזק בין שבט יהודה לשבטי הצפון. גם שאול אינו מעז לגשת למבצר עוז זה.

 

על כן אין פלא שכיבוש ירושלים על ידי דוד החריד את הפלשתים והם עלו עליה לשחררה. פעמיים ניטש הקרב בסביבות העיר ופעמיים הביס דוד את הפלשתים.

מה הן תכונותיה של ירושלים להיות בירת הארץ?

 

ראשית כל היא נמצאת בפרשת הדרכים (שהיא גם פרשת המים) בין הצפון והדרום. היא עומדת על קו הדרך ההררית: דותן, שכם, בית-אל, בית-לחם, ממרא, חברון, באר-שבע. כל הערים אשר האבות עברו בהן. אולם גם בקו מזרח-מערב היא יריחו-חוף הים. חסרונה הגדול הוא בעיית המים בה.

 

אולם דוד בחר בה כבירת הארץ למרות חסרונותיה. הסיבה העיקרית נוסף להיותה מבצר טבעי ונוסף למסורת הקדושה הקדומה החופפת עליה, הוא היותה שוכנת בין יהודה, בנימין ואפרים. דוד שואף לאחד את שבטי ישראל איחוד-עולמים. המרחק בין יהודה ואפרים גדול מדי היה כל הימים. ודאי חברון קרובה ללבו של דוד, אך דוד ידע להתחבר על נטיית הלב אם התבונה המדינית ציוותה עליו התגברות זו. והתבונה המדינית ציוותה עליו להקים את הבירה במרכזה של הארץ. והרי שבט בנימין היו לו טעמים נכבדים לנטור איבה לדוד "גוזל" המלוכה ממנו. אולם הקמת הבירה על גבול בנימין קרבה שבט זה לדוד, והוא עתה מנאמניו.

 

העברת ארון ה' לירושלים ותוכניות הקמת המקדש בה ודאי יתרמו תרומה מכריעה להפיכת העיר ללב לבם של הארץ ושל העם.